Lož nad zlato. Klamstvá ako nevyhnutnosť dnešného prežitia.

Autor: Ján Dulovič | 8.8.2014 o 6:18 | Karma článku: 4,57 | Prečítané:  325x

Je to možno pravidlom, alebo nejakou zvláštnou vlastnosťou, že ľudia počúvajú iba to, čo počuť chcú. Nielen počúvajú, ale aj vidia a čítajú. Umenie fabulácie, prikrášľovania skutočnosti a v neposlednom rade prezentovanie klamstva ako pravdy sa v dnešnom svete stalo veľmi silným prostriedkom na dosiahnutie moci. Toto sa deje hádam v každej oblasti nášho života. Najviac asi v politike. Vlastne politika je asi celá o tom. Presadzovanie vlastných záujmov sa musí podať tým najlepším spôsobom. Povedať pravdu, resp. klamstvo takým spôsobom, aby strhlo dav. A ono to vo väčšine prípadov bývajú polopravdy a výroky, v ktorých si každý nájde to čo chce počuť. Teda dobre formulované slová, po ktorých je najväčší dopyt a dostatočné finančné prostriedky spravia politika snáď z každého.

Slovensko bude druhým Švajčiarskom. Toto bol jeden z hlavných „namotávok“ pre voličov v deväťdesiatych rokoch. Bolo to klamstvo? Skôr polopravda.  Vytrhnuté z kontextu. Ono sa dalo povedať, že Slovensko nielen bude, ale aj je a v podstate aj bolo, obrazne povedané, druhé Švajčiarsko.  Čo sa týka podobnosti v rozlohe, počte obyvateľov, prípadne podnebia a pod. Mečiar teda neklamal, len odprezentoval  časť pravdy, ktorú si recipienti vysvetlili po svojom.

Dvojnásobné platy. Toto bol asi najviac rezonujúci sľub Dzurindu. Pravdepodobne aj kvôli tomu sa dostal na miesto Mečiara. Toto chceli ľudia počuť. Pritom sa podľa ekonomických analýz dal reálne očakávať nárast platov v nasledujúcom časovom období. V podstate Dzurinda mal tiež pravdu, aj keď predpokladal, že to časové obdobie bude kratšie. Jednu vec, ktorú možno zámerne popri sľuboch o dvojnásobných platoch zabudol povedať, je zmienka o dvojnásobných alebo trojnásobných spotrebiteľských cenách.

Čo sa týka Fica, ten je asi v tejto oblasti prezentovania skreslených skutočností, fabulovaní, populizmu a neviem čoho všetkého asi najlepší.  Dokazuje to aj jeho doterajšia politická kariéra. Bohužiaľ, vždy tu je veľká skupina ľudí, ktorá žije v neistote. Cíti sa utláčaná a verí, že sociálne cítenie a proklamovanie sociálneho pozadia a prívlastku strany im tie istoty, ktoré si zaslúžia aj zabezpečí. Pravda? Áno. Nik už neskúmal, čo tie istoty predstavujú. Všetko pozitívne, čo sa mu podarilo pre strednú vrstvu obyvateľstva zabezpečiť,  možno len z toho dôvodu, aby to mohol pomenovať istotou, odprezentoval v tom najlepšom svetle a zároveň posilnil svoju pozíciu. Zvýšili sme dane najviac zarábajúcim, tým pádom momentálne nemusíme zvyšovať pre bežných ľudí.  Momentálne. Toto potom zaradiť medzi istoty a úspech zaručený.

Také to, v úvodzovkách, oblbovanie je bežným javom nielen v slovenskej a celosvetovej politike, no aj v iných odvetviach života, ako bolo spomenuté.  Riaditeľ podniku dostane odporúčanie z hora zvýšiť obrat, so sľubom zvýšenia platu. Toto riaditeľ počuje rád. Zavolá si podriadených, vedúcich jednotlivých oddelení, ktorým predpovedá možné prémie a odmeny, pokiaľ  sa zvýši výkon. Tí to posunú radovým pracovníkom . Pokiaľ pridáte, budú peniaze navyše. Avšak nikto v tomto reťazci nepovie o koľko treba pridať. Ľudia pridajú a tešia sa holubom na streche. A v období vyplácania odmien sa podľa štatistických údajov zvýšila produkcia, no stále nie je podľa plánovaných očakávaní a vzhľadom k zvýšeným nákladom na prevádzku a iné veci, spojené s chodom podniku, sme vlastne tam, kde sme boli. Odmeny sa nekonajú. Budete musieť pridať. A ono v skutočnosti sa konajú, no len na tých iných miestach, ktoré sa dajú nazvať tými zvýšenými nákladmi na prevádzku.

Média nám taktiež predsúvajú len to, čo chceme počuť a to čo niekto chce, aby sme počuli. Nielen správy sú pravdepodobne  poctivo selektované, aby splnili psychologický faktor mocenského vplyvu, ale všetka ostatná televízna produkcia je tvorená v zmysle zaujať čo najväčšiu skupinu obyvateľstva a následne im po čiastkach podvedome dávkovať názory, s ktorými by sa mala stotožniť. Potom zabudne na reálne životné problémy a zostane v želanej ilúzii. (netreba spomínať tie reality shows, alebo nekonečné seriály, kde sa dookola rieši to isté)Taktiež všetky ostatné média nám na titulných stranách ponúkajú to nepodstatné, čo ma spôsobiť, že k tomu dôležitému sa už ani nebudeme chcieť dopracovať.

Najlepšie sa toto umenie dá pozorovať v reklamnom priemysle. Popísať určitú vec takým spôsobom, že si ju bežný človek proste bude musieť kúpiť. Vyvolať masové šialenstvo. Urobiť z tej veci, prípadne človeka ikonu, modlu, proste to, čo je inTo musím mať. Na jednej strane to je pri určitých veciach, pokiaľ sú naozaj užitočné, dobré. Zvýši sa obrat a zabezpečí práca tým, čo to vyrábajú. Len v mnohých prípadoch sa to možno bude diať tak, ako bolo spomínane vyššie o sľube a zvýšení produkcie. Potom sa vo viacerých prípadoch môžeme stať svedkami toho, že v odpadkových košoch nájdeme funkčné trojročné elektrospotrebiče. A to len preto, lebo už nie sú in. Reklama spôsobila nový trend a ostatné média tomu dopomohli. Toto sa potom nazve pokrok, napredovanie, nová technológia, ktorá človeku zľahčí život. Pritom tá stará technológia v nohých prípadoch dokázala to isté a pre bežného človeka a jeho potreby by bola v podstate postačujúca aj tá prvotná. (Napr. toto píšem na pomaly 10-ročnom notebooku, ktorý stále dokáže splniť moje potreby, aj keď čas pokročil. Na text, foto, video, hudbu a ostatné bežne používané veci bežných ľudí stačí akýkoľvek starší počítač, pokiaľ funguje.) A nielen počítače. Toto je vlastne ten konzum a spoločnosť,  ktorá mu podľahla.

Keď boli spomenuté iné odvetvia, môžeme sa zastaviť aj pri bežných medziľudských vzťahoch.  Neustále sa navzájom chtiac alebo nechtiac klameme, skrášľujeme pravdu a fabulujeme. Bežný príklad, keď sa žena pýta muža ako vyzerá. Muž vo veľa prípadoch automaticky odvetí, že nádhere, možno aj bez toho, aby to reálne zhodnotil. Kvôli čomu? Žena bude spokojná, nebude robiť prípadne scény alebo sa trápiť tým, že už pre neho nie je atraktívna. Tak je pokoj na oboch stranách. Nedá mi nespomenúť: „Miluješ ma?“  „Samozrejme, veľmi.“ (len sa už skoro vyzleč, že ideme na to) A tak to je možno so všetkým, v rámci zachovania spokojnosti budeme radšej neúprimní, ako potom riešiť vzniknuté komplikácie. A to nielen vo vzťahu muža a ženy, ale aj susedských, pracovných, ostatných.  Dobrý deň Vám prajem pán sused, máte nové auto? Pekné, veľa šťastných kilometrov želám. A pritom si možno myslíme ale úplne niečo iné. Ibaže následky prípadnej úprimnosti by nám mohli skomplikovať život.

Mohli by sme pokračovať, no myslím, že ak sa každý nad tým zamyslí, nájde vo svojom živote rôzne príklady takejto neúprimnosti, prifarbovania, klamstva a pod. Prosto chcú to počuť, tak im to povedzme. Budeme mať výhody. No netreba zabúdať, že aj my chceme počuť a počúvame určité veci, ktoré nám niekto hovorí.  Pravda je relatívny pojem. Vlastne to je tvrdenie, ktoré akceptuje čo najväčší počet jedincov. Aj keby to bola lož. Teda pravda je lož…:)

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Zrušenie amnestií podporila väčšina, Mečiara podržia Smer a SNS

Parlament schválil aj vládnu deklaráciu, ktorá amnestie odsudzuje.

TECH

Astronómovia objavili čudné kvantové pokrútenie vo vesmíre

Zvláštny fenomén kvantovej fyzika sa objavil pri exotickej hviezde.


Už ste čítali?